موزه ملي علوم و فناوري

خیابان‌های ایران در انتظار ‌کراس‌اوور پژو ۲۰۰۸

۲ تیر ۱۳۹۶

طراحی و دیزاین

بخش ظاهری یک خودرو تا حد زیادی سلیقگی هست و از آنجایی‌که بازار خودروهای شاسی بلند و کراس اوور که به نوعی مدل جمع و جورتر و منطقهی SUVها محسوب می‌شود، این روزها زیاد داغ بوده و در کشور ما نیز طرفداران ویژه‌ای دارد، پس نمونه‌های مختلفی را می‌توان در سطح منطقه مشاهده کـــرد و درباره ظاهر آن‌ها نیز نظر داد. در حالت کلی، چهره ۲۰۰۸ تا حد زیادی مدرن به نظر می‌رسد،‌ ارتفاع ۱۵۵۶ میلی‌متری در حدی نیست که بتوان آن را یک شاسی بلند پایان عیار محسوب کـــرد و بایستی لقب همان کراس اور و یا شاسی بلند جمع و جور را برایش در نظر گرفت. از آنجایی که پلتفرم این خودرو با مدل هاچ‌بک ۲۰۸ یکی هست، پس نمی‌توان انتظار تفاوت گسترده در ابعاد این دو خودرو را با یکدیگر کشید.

مطلب پیشنهادی

ایران‌خودرو رسما شرایط پیش‌فروش پژو ۲۰۰۸ را اعلام کـــرد + شرایط و قیمت

پیش‌فروش از یکم تیرماه آغاز می‌شود

نمای جلو و عقب ماشین تفاوت نسبتا زیادی با یکدیگر دارد و ظاهر دلیلغ‌ها در جلو تیز و برنده و در عقب پهن و نامتقارن هست. به شخصه هماهنگی و طراحی دلیلغ‌ها در پشت ماشین را افزایش پسندیدم و به نظر می‌رسد ظاهر دلیلغ‌های جلو با آن شیب عجیب و غریب در نوک با طراحی جلو پنجره تعدادان هماهنگ نیست. کاپوت نسبتا کشیده که تا بالای جلو پنجره سه‌ردیفه ادامه دارد، کمی ناهمگون به‌نظر می‌رسد، به شکلی که احساس می‌کنید به زور آن‌را کشیده‌اند تا منفذی خالی نماند! در نگاه از نمای کناری هم با آنکه چیز هیجان انگیزی دیده نمی‌شود اما سادگی معقولی داشته که با ابعاد خودرو به‌نیکوی متناسب هست و طرح خاص دلیلغ‌های عقب که در انتها به مانند یک چنگک می‌ماند، ظاهر مدرنی به این کراس اور فرانسوی می‌بخانجام گرفت. در ۲۰۰۸ رویدادی از رکاب کنار درها نیست و با آنکه در سقف ماشین دو ریل به صورت افقی بر روی سقف کار گذاشته انجام گرفته هست، به طور حتم وجود رکاب می‌توانست ظاهر خودرو را افزایش به سمت یک SUV سوق دهد. در تصویر پایین، ابعاد دقیق خودرو را مشاهده می‌کنید.

موتور و گیربکس

ظاهرا پژو علاقه تعدادانی به ارایه موتورهای مختلف برای این کراس اوور خود نداشته و در منابع مختلف، افزایش از یک نمونه ۱٫۶ لیتری با قدرت ۱۲۰ اسب بخار نام برده انجام گرفته هست. از لحاظ تئوری، این موتور را نه می‌توان یک نمونه فوق‌العاده و قدرتمند تلقی کـــرد و نه به آن لقب یک ضعیف و ناکارآمد اتلاق نمود. شاید این موتور برای یک ماشین منطقهی گزینه نسبتا معقولی به‌نظر برسد، جایی که راننده به دنبال شتاب بالا و یا سرعت فضایی نمی‌گردد و قاعدتا چنین حجمی، مصرف سوخت معقولی را هم به ارمغان می‌آورد. گشتاور تولیدی این موتور برابر با ۱۶۰ نیوتون بر متر بوده و ظاهرا تا حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر هم می‌توان بر رویش حساب باز کـــرد،‌ به صورت حتم اگر در سرازیری به آن گاز بدهید،‌ حتما به ارقام بالای ۲۰۰ هم می‌رسد که در آن صورت با توجه به وخانوم پایین خودرو نسبت به مدل‌های هم‌کلاس، بایستی انتظار پرواز کـــردن را نیز داشته باشید! به صورت حتم موتور ۱٫۲ لیتری با قدرت ۸۲ اسب بخاری نیز در برخی موارد برای ۲۰۰۸ عرضه انجام گرفته که برای یک کراس اوور به مانند فاجعه می‌ماند! پس بهتر هست درباره آن صحبتی نکنیم.

پژو ۲۰۰۸ با دو مدل گیربکس اتوماتیک ۴ دنده و دستی ۶ دنده عرضه می‌شود و حدس ما این هست که حداقل در ابتدای کار، با گیربکس دستی وارد بازار کشورمان شود. بایستی به این نکته نیز توجه داشته باشید که با توجه به قدرت نه‌تعدادان بالای موتور و همچنین ۴ دنده بودن نمونه اتوماتیک که قاعدتا دنده‌ها را تعدادان سریع سبک نمی‌کند، شتاب ماشین تا حد زیادی کهسته می‌شود و شاید انتخاب گیربکس دستی تا حدی منطقی‌تر هم به‌نظر برسد.

مطلب پیشنهادی

قیمت نهایی رنو کولئوس ۲۰۱۸ اعلام انجام گرفت + شرایط فروش

کراس‌اوور محبوب فرانسوی

محصول پژو به صورت تک دیفرانسیل به بازار عرضه انجام گرفته و از رینگ‌های ۱۶ اینچی به‌صورت هستاندارد هستفاده می‌کند و به صورت حتم نمونه ۱۷ اینچ که ظاهر جذاب‌تری به خودرو می‌بخانجام گرفت هم قابل انتخاب هست (بدین منظور به واحد آپشن ایران خودرو مراجعه کنید!).

طراحی داخلی

با اینکه پژو سال‌ههست از اوج فاصله گرفته و حتی در میان ۱۰ خودروساز برتر دنیا نیز نمی‌توان نامی از آن یافت اما در بخش طراحی داخلی خودروهایش، متداوم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته هست. ۲۰۰۸ با اینکه یک خودروی متوسط هست اما از طراحی دلپذیری در داخل کابین برخوردار بوده و ممکن هست گاهی اوقات احساس کنید که در داخل یک خودروی لوکس قرار گرفته‌اید! نشانگرهای پشت فرمان با دقت و زیبا چیده انجام گرفته‌اند و در میانه آن یک نمایشگر نسبتا بزرگ دیجیتالی کار گذاشته انجام گرفته تا تسلط افزایشی بر روی عملکـــرد خودروی خود داشته باشید.

مطلب پیشنهادی

جدیدترین شاسی بلند جمع‌وجور هیوندای معرفی انجام گرفت + گالری تصویر

کنسول میانی هم نه آن قدر خلوت هست که احساس بی‌امکاناتی به شما دست بدهد و نه آن‌قدر شلوغ که احساس گیجی بکنید! علاوه بر آن یک صفحه نمایش لمسی با کیفیت در بخش بالایی کار گذاشته انجام گرفته و همین امر سبب می‌شود تا دست شما برای کنترل کـــردن بخش‌های مختلف خودرو بازتر باانجام گرفت.

صندلی‌ها دارای تودوزی چرمی نسبتا با کیفیتی هستند و ظاهر دریچه‌های هوا به شکلی طراحی انجام گرفته که حسی از مدرن بودن را به شما القا می‌کند.

در کل طراحی داخلی ماشین را افزایش از بخش خارجی آن پسندیدم اما شما باید بدانید همه این‌هایی که ما گفتیم درباره خودروی فرانسوی و هستاندارد ۲۰۰۸ هست و مشخص نیست تایمی که به‌دست مهندسان گرامی در ایران خودرو بیفتد، چه اقلامی دستخوش تغییر انجام گرفته و کدام‌ها به واحد آپشن منتقل شود که شما مجبور باشید برای داشتن‌شان، هزینه اضافه‌ای بپردازید. به یاد کیا سِراتو و بلایی که سایپا بر سر آن آورده هست، بیفتید. خودرویی که حتی سنسور دنده عقب که ماشین‌های با یک سوم قیمتش هم دارند، از رویش حذف انجام گرفته تا شما سری به واحد آپشن بخانومید! برای ۲۰۰۸ امیدواریم چنین شرایطی را نبینیم.

کیفیت سواری

حقیقتش ما که سوار ۲۰۰۸ نانجام گرفتیم اما کسانی که سوار انجام گرفته‌اند (به گرازش از سایت معتبر اتواکسپرس)، کیفیت سواری آن را نسبتا مطلوب ارزیابی کـــرده‌اند. صدای موتور کمی ممکن هست زیاد باانجام گرفت اما در حد آزار دهنده قرار ندارد. هستفاده از جعبه دنده ۶ سرعته هم تعدادان دلپذیر نیست اما در حالتی نیز قرار ندارد که تعویض آن‌ها شما را دچار دردسر کند. در پیچ‌های تند و گردش‌های ناگهانی با ۲۰۰۸ بایستی کمی مراقب باشید، این خودرو سبک هست و بدین خاطر احتمال انحراف و از دست دادن کنترل وجود دارد (به یاد ۲۰۶ افتادم!) اما برای سفرهای درون منطقهی، محصول پژو یک خودروی ایده‌آل با کیفیت سواری مطلوب هست که شما را از راندنش ناامید نخواهد کـــرد.

فضای داخلی

مطلب پیشنهادی

تصویر های از خودروی لاکچری ولوو که به‌زودی وارد ایران خواهد انجام گرفت

داتیس خودرو نمایندگی حتمی ولوو انجام گرفت

اگر شما از سرنشینان جلو هستید، حتما از نشستن در صندلی‌ها و فضایی که برایتان وجود دارد، راضی خواهید بود. اما اگر به صندلی عقب بروید، احتمالا کمی اخم خواهید کـــرد دلیل که فضا کم‌تر و تنگ‌تر خواهد انجام گرفت، به‌خصوص اگر تصمیم بگیرید به صورت ۳ نفره بنشینید و از دست بر قضا، کنارتان افراد بلند قد و چاق هم حضور داشته باشند، رسما تبدیل به یک فرد پرس انجام گرفته خواهید انجام گرفت!

فضای صندوق عقب هم ۳۶۰ لیتر هست که آن چنان زیاد نیست، اما می‌توانید با خواباندن صندلی‌های عقب این مقدار را زیاد افزایش کنید. باک بنزین خودرو هم ۵۳ لیتر حجم داشته و مصرف ترکیبی آن ۷٫۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر هست که رقم قابل قبولی برای یک کراس‌اوور به نظر می‌رسد.

نقل کرد پایانی

باید ۲۰۰۸ را یک خودروی معمولی با ظاهری نسبتا عجیب و کابینی دوست داشتنی دانست، جایی که آرم حک انجام گرفته پژو می‌تواند سبب جذب علاقه‌مندان زیادی برای این خودرو در داخل کشورمان شود،‌ اگرچه این اقبال در خارج از مرزهای ایران تعدادان دیده نمی‌شود. رقیب اصلی خارجی این ماشین نیسان جوکه و در ایران رنو کپچر هست.