موزه ملي علوم و فناوري

ساندار پیچای؛ مردی که هوش مصنوعی را به گوگل هدیه کرد

۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

بر همین اساس، خبرنگار مجله FastCompany با پیچای همراه شد. ضمن آنکه در یکی از جلسات این مدیرعامل موفق شرکت کرد، از پیچای در ارتباط با سیاست‌های آتی او که باعث پیشرفت‌ گوگل خواهند شد، سؤالاتی را پرسید. ما در این مقاله به‌طور کوتاه به این مصاحبه نگاهی خواهیم داشت. 

مطلب پیشنهادی

چگونه مغز خود را دوباره فرمت‌بندی کنیم؟

تغییری راهبردی در تفکرات

پیچای همانند مدیران موفق جلسات کوتاه‌مدتی را با تیم‌های مختلف گوگل و اعضای تیم‌ها برگزار می‌کند تا از نزدیک در جریان فعالیت‌ها و اتفاقات قرار بگیرد. این مرتبه پیچای در اتاق کنار دفترش با پنج‌نفر از اعضای تیم Google Photos جلسه‌ای ترتیب داد تا گزارش چند ماه گذشته این تیم را مورد بررسی قرار دهد. در حالی که تیم خود را آماده می‌کرد دستاوردهایش را به پیچای نشان دهد، پیچای اعضای تیم را با پرسش‌ها، نقطه نظرها و نصحیت‌هایش غافلگیر کرد. در حدود نیم ساعت موضوع بحث تغییر کرد. از هوش مصنوعی و ارزش ادغام‌سازی Google Photos با محصولات دیگری همچون گوگل درایو گرفته تا ضرورت برقراری یک ارتباط حسی با کاربران یک برنامه کاربردی، همگی در این جلسه مورد بحث قرار گرفتند. زمانی که این تیم یک ویدیو تبلیغاتی را به پیچای نشان دادند، بازخورد او ناگهان همه را شوکه کرد. او گفت: «این ویدیو معرکه است!» پیچای در ارتباط با جلساتی که در آن‌ها حضور پیدا می‌کند گفته است: «هیچ‌چیز به‌اندازه زمانی که یک محصول را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهم، من را خوشحال نمی‌کند. زمانی که در جلسات حضور پیدا می‌کنم، از نزدیک با اعضای تیم به گفت‌وگو می‌پردازم و خروجی کار آن‌ها را از نزدیک مشاهده می‌کنم. اکنون که می‌توانم نظر خود را در ارتباط با محصولی که به من نشان داده شده است، ابراز کنم و وقتی به این موضوع فکر می‌کنم که مشتریان در زمان خرید یک محصول چه بازخوردی از خود نشان خواهند داد، برای من بسیار خوشحال‌کننده است. من همیشه سعی می‌کنم بهتر از روز قبل خود باشم.»

هیچ‌چیز به‌اندازه زمانی که یک محصول را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهم، من را خوشحال نمی‌کند.

پیچای در طول این سال‌ها سعی کرده است، همواره حس هماهنگی و مشارکت سازنده‌ای را میان تیم‌ها به‌وجود آورد. رویکردی که در درازمدت باعث بهبود کسب ‌و کار گوگل شده و بیشترین سود را از آن این شرکت کرده است. پیچای در آگوست ۲۰۱۵ و در برهه حساسی بر مسند مدیرعاملی گوگل نشست. درست همان زمانی که لری پیچ یکی از بنیان‌گذاران گوگل تصمیم گرفت این شرکت را به واحدهای مختلفی تقسیم و همه آن‌ها را تحت لوای یک شرکت مادر به‌نام آلفابت هدایت کند. شرکت مادری که هم‌اکنون لری پیچ هدایت آن ‌را بر عهده دارد. بدون شک استراتژی‌های پیچای در ارتباط با سرویس‌هایی همچون جست‌وجو، پست الکترونیک جی‌میل، یوتیوب، اندروید و تجهیزات سخت‌افزاری همچون اسمارت‌فون‌ها دقیق و درست بوده‌اند. شور و اشتیاق توأمان با کنجکاوی به پیچای کمک کرده است تا روح تازه‌ای در کالبد محصولات گوگل بدمد. برای این منظور تصمیم گرفت افراد باتجربه این شرکت را در پست‌های سازمانی منصوب و در عین حال استعدادهای تازه‌ای را برای تضمین پیشرفت‌های آتی گوگل جذب کند. این تصمیمات همسو با سیاست‌های کلان آلفابت که همانا سازمان‌دهی اطلاعات در مقیاس جهانی و فراهم کردن بستری برای دسترسی مردم سراسر جهان به این اطلاعات است، اخذ شده است. شکل ۱ نمایی از محصولات سخت‌افزاری تازه‌وارد گوگل، مسیریاب وای‌فای، استریمر کروم کست الترا، بلندگوی هوم، اسمارت‌فون‌های پیکسل و هدست واقعیت مجازی دی دریم ویو را نشان می‌دهد.

شکل ۱- محصولات سخت‌افزاری جدیدی که گوگل به‌تازگی معرفی کرده است.

استراتژی‌های پیچای و تغییراتی که او در گوگل به‌وجود آورد، زودتر از آنچه تصور می‌شد، نتایج خود را نشان دادند. در پاییز سال گذشته میلادی (۲۰۱۶) بود که گوگل در دو رویدادی که به فاصله کمتر از یک هفته برگزار کرد، از بخشی از محصولات جدید خود رونمایی کرد. در رویداد اول، گوگل سرویس کلاود خود را معرفی کرد. سرویسی که قادر است پیشنهادات و راهکارهای تجاری را در اختیار سازمان‌ها قرار دهد. در رویداد دوم گوگل سنگ تمام گذاشت و از طیف گسترده‌ای از محصولاتی که آن‌ها را طراحی کرده بود رونمایی کرد. اسمارت‌فون‌های پیکسل و پیکسل اکس‌ال که مهندسان این شرکت آن‌ها را طراحی کرده‌اند، اسپیکر هوشمندی که رقیب تازه‌ای برای اکوی آمازون به‌شمار رفته و هوم نام دارد، هدست واقعیت مجازی دی‌دریم‌ویو و روتر گوگل وای‌فای از جمله دستاوردهای تازه بودند. در نگاه نخست، این‌ گونه به‌نظر می‌رسد که عرضه این تعداد محصول شاید یک ایده بیش از اندازه بلندپروازانه است. اما پیچای بر این باور است که دنیای فناوری در حال گذر از گوشی‌های هوشمند است و خود را برای عصری آماده می‌کند که عصر تقدم هوش مصنوعی (AI-first) نام دارد.

ما در حال ورود به عصر هوشمندی اشیا هستیم
پیچای می‌گوید: «عصر تقدم هوش مصنوعی زمانی است که محصولات و سرویس‌های گوگل به‌شکلی پیچیده نه تنها قادر خواهند بود در امور مختلف به مردم کمک کنند، بلکه پیش‌بینی‌های قابل قبولی را نیز در اختیار مردم قرار خواهند داد. به‌طور مثال، اسمارت‌فون‌های پیکسل و گوگل هوم نخستین دستگاه‌هایی هستند که دستیار دیجیتالی گوگل موسوم به Google Assistant از آن‌ها پشتیبانی خواهد کرد.
Google Assistant رقیب سیری اپل و الکسای آمازون است که به‌راحتی می‌تواند فرمان‌هایی که به‌طور مستقیم برای او ارسال می‌شوند را درک کند و به محاوره‌های پیچیده‌تر نیز به‌درستی واکنش نشان دهد. دستیار شخصی گوگل حتی این توانایی را دارد تا در محاوره‌های پیچیده‌تری همچون سازمان‌دهی امور مربوط به مسافرت به‌خوبی به کاربران کمک کند.» جان جیانادریا نایب رییس ارشد بخش جست‌وجو، تحقیقات و هوش مصنوعی گوگل که مسئولیت فناوری‌هایی که موتور جست‌وجوگر و Assistant از آن‌ها استفاده می‌کند را بر عهده دارد، در این ارتباط گفته است: «Assistant شکل تکامل‌یافته‌ای از جست‌وجوی گوگل است. به‌طور مثال، اگر به جست‌وجوگر گوگل اعلام کنید که یک پیتزا برای من بگیر، هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد، اما تیم ما در حال کار روی Assistant است تا چنین کاری را برای شما انجام داده و پیتزایی که باب میل شما است را برای شما سفارش دهد. چنین قابلیتی
 در حال حاضر در دسترس نیست، اما در آینده نزدیک در اختیار شما قرار خواهد گرفت.» 

هرکدام از غول‌های دنیای فناوری همچون اپل، مایکروسافت، آمازون و فیسبوک به سبک خاص خود در تلاش هستند تا دستیاران دیجیتالی خود را هوشمند کنند، اما در این میان گوگل، Assistant را بر مبنای تجربیاتی که از دو پروژه Google Now و جست‌وجوی صوتی به‌دست آورده توسعه داده است. اگر به‌یاد داشته باشید گوگل همراه با نقشه دانش خود به دستاوردهای مهمی در زمینه تشخیص زبان طبیعی، تشخیص تصاویر و تحلیل اطلاعات دست پیدا کرد. بر همین اساس می‌توانیم گوگل را در زمینه هوش مصنوعی با تجربه‌تر از شرکت‌های دیگر برشماریم. پیچای در این ارتباط گفته است: «گوگل مدت‌های مدیدی است سرمایه‌گذاری روی یادگیری ماشینی را آغاز کرده است.

بدون شک تفکرات پیچای در ارتباط با خلق محصولاتی رؤیاپردازانه دقیقاً همسو با ویژگی ذاتی گوگل است.

در نتیجه، این پتانسیل را در اختیار دارد تا از دانش فنی موجود برای بهبود عملکرد محصولاتش استفاده کند. لری پیچ همواره این موضوع را متذکر می‌شود که هر زمان در حال طراحی راه‌ حلی هستید، سعی کنید در مقیاس کلان طرح خود را پیاده‌سازی کنید. پیچ به موانع و محدودیت‌هایی که ممکن است در این راه وجود داشته باشد باور نداشته و همواره از ما درخواست می‌کند تمام تمرکز خود را روی حل مشکلاتی بگذاریم که در مقیاس کلان قرار دارند. او کاملاً به فناوری ایمان داشته و همواره می‌گوید فناوری قادر است در زمینه‌های مختلف به مردم کمک کند. گوگل وظیفه سنگینی در زمینه خدمت‌رسانی به مردم سراسر جهان بر دوش دارد. پیاده‌سازی هوش مصنوعی عمومی به‌شکلی که آحاد مردم بتوانند از آن استفاده کنند کاری بس دشوار است، به‌گونه‌ای که حتی از ارسال ماهواره به فضا نیز سخت‌تر است.» 

مدیرعاملی برخاسته از دل مردم
بدون شک تفکرات پیچای در ارتباط با خلق محصولاتی رؤیاپردازانه دقیقاً همسو با ویژگی ذاتی گوگل است. در این میان سیاست مدیریتی پیچای در ارتباط با جلساتی که برگزار می‌کند کاملاً متفاوت با لری پیچ است. کافی است با کارمندان گوگل در ارتباط با پیچای صحبت کنید. همه آن‌ها متفق‌القول می‌گویند، پیچای فردی است که حس شوخ‌طبعی، اشتیاق مفرطش برای کار تیمی در شرکت، یکدل بودن کلام و عملش به‌شکلی عینی در تمام اهدافی که دنبال می‌کند به‌چشم می‌خورد. سزار سنگوپتا یکی از کارآموزان قدیمی پیچای که هم‌اکنون معاون پیچای در واحد بازارهای نوظهور است، در این ارتباط می‌گوید: «ما از اینکه فردی همچون پیچای بر مسند مدیریت گوگل تکیه زده است، خوشحال هستیم.» 

فلیپ شیندلر از مدیران اسبق کسب‌ و کار گوگل که نزدیک به یازده سال برای گوگل کار کرده و در حال حاضر یک گروه ۱۵ هزار نفری از فروشندگان را هدایت می‌کند، در این ارتباط گفته است: «پیچای فردی باهوش و باذکاوت است. او قادر است چشم‌اندازها و دیدگاه‌های افراد را تغییر دهد. چنین فردی را به‌سختی می‌توانیم در اطراف خود پیدا کنیم.» پیچای ویژگی‌های خاص خود را دارد. به‌طور مثال، به‌دنبال درآمدزایی زودهنگام از پروژه‌ها نیست، در عوض در تلاش است تا پروژه‌ها را به‌خوبی درک کند و زیرساخت‌های مناسبی را برای اجرای آن‌ها به‌وجود آورد. شاخص‌ترین ویژگی پیچای این است که به‌هیچ وجه مشتاق نیست تا نگاه‌ها همواره به‌سوی او باشند. کافی است فیلم مربوط به کنفرانس سخت‌افزاری سانفرانسیسکو را مشاهده کنید. برای مدت کوتاهی روی صحنه آمد، توضیحاتی داد و سپس صحنه را ترک کرد. پیچای همواره این موضوع را با شادی به زبان می‌آورد: «دوست دارم به‌عنوان یک چهره مردمی شناخته شوم. همواره دوست دارم در ارتباط با دستاوردها و محصولاتی که در نظر داریم آن‌ها را طراحی کنیم با مخاطبانمان در تعامل باشیم. همواره دوست دارم شنونده خوبی باشم. هر زمان با مشتریان گوگل جلساتی را برگزار می‌کنم، در پایان هر جلسه احساس می‌کنم درک بهتری هم از نیازهای آن‌ها و هم از انتظاراتی که از گوگل دارند، به‌دست آورده‌ام.» 
در سال ۲۰۰۶ گوگل کار روی مرورگر کروم را آغاز کرد. در آن زمان اینترنت اکسپلورر مایکروسافت بیش از ۸۰ درصد بازار مرورگرهای اینترنتی را در اختیار داشت. اما در مدت زمان کوتاهی کروم به‌دلیل سرعت بسیار سریع در باز کردن صفحات و رابط کاربری ساده‌ای که در اختیار داشت، به پراستفاده‌ترین مرورگر دنیای وب تبدیل شد. نکته جالب توجه این است که درنهایت مایکروسافت متقاعد شد دیگر جایی برای اینترنت اکسپلورر وجود ندارد و به‌همین منظور به کار این مرورگر پایان داد و مایکروسافت اج را معرفی کرد. مرورگری که در بسیاری از جهات شباهت‌های زیادی به کروم گوگل دارد. این حرکت خیره‌کننده و موفقیت‌آمیز آغازکننده حرکت بزرگی بود که امروزه نتایج آن را در قالب محصولاتی همچون هوم یا Assistant مشاهده می‌کنیم. در آن روزگار پیچای از تیم برنامه‌نویسان گوگل سؤال نکرد آیا این توانایی را در اختیار دارید تا محصولی همانند اینترنت اکسپلورر را طراحی کنید یا خیر، در مقابل گفت: «ما بر این باور هستیم که می‌توانیم مرورگری به‌مراتب بهتر را طراحی کنیم. در نتیجه بهتر است کار را شروع کنیم.»

سازمان‌دهی سازمان
گوگل برنامه‌ای به‌نام زمان ۲۰ درصد (۲۰% Time) دارد. در این برنامه کارکنان گوگل این اجازه را دارند تا بخشی از زمان کاری خود را صرف پرورش افکار و ایده‌های شخصی خود کنند. این رویکرد به‌شکل کاملاً روشنی از سوی مدیران این شرکت حمایت می‌شود، به‌دلیل اینکه مدیران گوگل برای نوآوری و خلاقیت ارزش زیادی قائل هستند. به‌طور مثال، پلتفرم جدید Daydream VR ماحصل ایده نوآورانه دو مهندس این شرکت است که بدون آنکه از مدیران رده‌بالا کسب اجازه کنند، آن ‌را طراحی کردند. پیچای نیز از برنامه زمان ۲۰ درصد حمایت کرد، اما تصمیم گرفت این برنامه را به‌شکلی هدفمندتر و دقیق‌تر به‌مرحله اجرا درآورد، به‌گونه‌ای که همسو با اهداف گوگل باشد. پیچای در این ارتباط گفته است: «برای شرکتی همچون گوگل بهترین استراتژی این است که تمام تمرکز خود را روی این مسئله قرار دهد که چگونه باید کارها را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. در واقع، ما باید این موضوع را برای خود روشن کنیم که دقیقاً در نظر داریم به چه نقطه‌ای برسیم و در ادامه با اولویت‌بندی درست وظایف کارهایمان را انجام دهیم.» گوگل همواره به‌دنبال آن بوده است که افراد درون این شرکت یک همکاری تیمی و نه گروهی را تجربه کنند. رویکردی که گوگل در سال‌های گذشته از آن تبعیت می‌کرد بیشتر شبیه به کار گروهی بود. اما پیچای در تلاش است تا تیم‌های مختلف گوگل را به‌سمت یک هدف مشترک هدایت کند. او در نظر دارد میان کالاها و خدمات گوگل با هوش مصنوعی پیوندی به‌وجود آورد. Assistant بخشی از این مهم است که همه تیم‌های گوگل در تلاش هستند آن ‌را به بهترین شکل ممکن به‌پیش ببرند. 
جیانادریا می‌گوید: «تمام تلاش‌هایی که در این زمینه انجام می‌گیرد، در قالب ویژگی‌های متنوعی در محصولات و سرویس‌های گوگل قرار خواهند گرفت. سرویس‌هایی که مردم به‌طور روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنند. توانایی صحبت کردن با اسمارت‌فون‌ها، جست‌وجوی پیشرفته تصاویر و حتی درخواست از سرویس‌های گوگل برای اینکه جوکی را برای شما تعریف کنند از جمله سرویس‌هایی هستند که از یادگیری ماشینی بهره می‌برند.» 

جن فیتزپاتریک یکی از نخستین کارآموزان گوگل که در سال ۱۹۹۹ به گوگل پیوست و هم‌اکنون مسئولیت نظارت بر سرویس نقشه گوگل را عهده‌دار است، در این ارتباط گفته است: «با روی کار آمدن پیچای فعالیت گروه‌های مختلف گوگل وارد مرحله‌ تازه‌ای شدند و ایدئولوژی کار تیمی و تعامل بیشتر با یکدیگر نزد گروه‌ها قوت گرفت، به‌طوری که فصل جدیدی از یک مدیریت پیشرفته آغاز شد. امروزه ایدئولوژی پیچای به یکی از ارزش‌های کلیدی در ارتباط با نحوه مدیریت کارها تبدیل شده است.» 
دایان گرین دانشمند برجسته علوم کامپیوتر و یکی از بنیان‌گذاران VMware که درست به فاصله اندکی پس از مدیرعاملی پیچای بر گوگل به این شرکت پیوست، در این ارتباط گفته است: «امروزه ما شاهد این موضوع هستیم که مدیران سطح بالای گوگل بیش از هر زمان دیگری برای یکدیگر ایمیل ارسال کرده، با یکدیگر به گفت‌وگو پرداخته و جلساتی را برای هماهنگی بیشتر ترتیب می‌دهند. در مقطع کنونی همه ما شناخت درستی از کاری که در حال انجام آن هستیم به‌دست آورده‌ایم و دقیقاً علت انجام کارها و هدفی که به‌دنبال دستیابی به آن‌ها هستیم را به‌خوبی درک کرده‌ایم.» اگر تاریخچه شرکت گوگل را مشاهده کنید، به‌خوبی از این موضوع آگاه می‌شوید که گوگل محصولات سخت‌افزاری و سرویس‌های متعددی را تا به امروز ساخته است، اما هریک از آن‌ها بنا به دلایلی وارد بازار تجاری نشدند. به‌عبارت دقیق‌تر، پروژه‌ها به‌صورت پراکنده از سوی گروه‌های مختلف ساخته می‌شدند که در اغلب موارد تجاری‌سازی آن‌ها ممکن بود به سودآوری نرسد. اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌های نکسوس و سامانه‌ استریم رسانه از جمله این موارد هستند. پیچای در این ارتباط گفته است: «رویکردی که در گذشته وجود داشت به این شکل بود که برای ساخت یک محصول ابتدا باید فناوری دیگری را آماده می‌کردیم. اما در مقطع کنونی سخت‌افزار خود را بر پایه چرخه‌های مختلف محصول ایجاد می‌کنیم. زمانی که شما یک محصول را به شکل پراکنده و در سطوح مختلفی طراحی می‌کنید، حل مشکلات در درازمدت پروسه‌ای زمان‌بر و پیچیده خواهد بود.» 

با روی کار آمدن پیچای فعالیت گروه‌های مختلف گوگل وارد مرحله‌ تازه‌ای شدند و ایدئولوژی کار تیمی و تعامل بیشتر با یکدیگر نزد گروه‌ها قوت گرفت

پیچای برای اینکه مطمئن شود محصولاتی که برای ورود به عصر تقدم هوش مصنوعی آماده می‌شوند به شکل درستی طراحی خواهند شد، واحدهایی که به‌شکلی در ارتباط با سخت‌افزار هستند را در قالب گروه واحدی گردهم آورده و مدیریت این گروه را به ریک استرلو سپرده است. استرلو از کارمندان قدیمی گوگل است و زمانی که Motorola Mobility خریداری شد، مدیریت آن را بر عهده داشت. زمانی که استرلو کار خود را در گوگل آغاز کرد، در نخستین قدم تصمیم گرفت فعالیت‌هایی که نقش مهمی در آینده این شرکت ندارند را از بدنه کارهای اصلی کنار بگذارد. پروژه آرا از جمله این موارد بود. پروژه آرا اسمارت‌فونی شبیه به لگو بود که اجزای سازنده این اسمارت‌فون با استفاده از آهنربا در کنار یکدیگر قرار می‌گرفتند. این محصول در ابتدا قرار بود در سال ۲۰۱۵ میلادی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار بگیرد. 

استرلو می‌گوید: «اگر در نظر داشته باشیم روی موضوع مهمی متمرکز شویم، هیچ‌‌چیز مهم‌تر از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی نیست. در نتیجه بهتر است به‌جای آنکه تمرکز خود را روی محصولات ماژولاری قرار دهیم که جذاب بوده اما در مقابل به‌شدت پیچیده هستند، روی این دو مفهوم کلیدی متمرکز شویم.» اسپیکر هوشمند هوم که به‌منظور رقابت با اکوی آمازون به میدان وارد شده است، در واقع به‌منظور رقابت با اکو طراحی نشده، بلکه هدف اصلی از طراحی آن فراگیر کردن Google Assistant است. استرلو در این ارتباط گفته است: «باید به آمازون در ارتباط با محصولی که طراحی کرده است تبریک بگوییم. ما به‌خوبی از این موضوع اطلاع داریم که باید در سریع‌ترین زمان ممکن به اهداف کلی خود که همان انتقال تجربه گوگل به طیف گسترده‌تری از کاربران است تلاش کنیم.» اما دستیابی به این چشم‌اندازها به‌نظر کمی مشکل می‌آید. اسمارت‌فون پیکسل گوگل به‌خوبی توانسته است نظرهای مساعد را به‌سمت خود جلب کند. اما به‌نظر می‌رسد گوگل کمی دیر به دنیای اسمارت‌فون‌ها وارد شده است، به‌دلیل اینکه بخش اعظمی از سود تولید اسمارت‌فون‌ها این روزها عاید اپل می‌شود. این در حالی است که تعدادی از تولیدکنندگان اسمارت‌فون‌های مبتنی بر اندروید با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. 
استرلو در این ارتباط گفته است: «اکنون که تلفن‌های پیکسل را عرضه کرده‌ایم، باید تمام تلاش خود را به‌کار ببریم تا بهترین محصول را عرضه کنیم. تلفن‌های پیکسل با محور قرار دادن بهترین امکاناتی که گوگل در نظر دارد در اختیار مشتریان خود قرار دهد ساخته شده‌اند. برای آنکه پیکسل بتواند به‌خوبی در بازار خوش بدرخشد، باید نسل‌های مختلفی از آن ارائه شوند. هنوز زود است بتوانیم درباره موفقیت‌آمیز بودن این طرح اظهار نظر کنیم، در نتیجه در مقطع فعلی هدف ما از تولید پیکسل این است که قابلیت‌هایی را در اختیار مردم قرار دهیم که آن‌ها را خوشحال می‌سازد.» اکنون که گوگل وارد چالش ساخت سخت‌افزار شده است، این شانس را دارد تا نشان دهد میکروفون اسمارت‌فون‌های تولیدی این شرکت درست به همان اندازه که دستیار دیجیتالی کارایی بالایی دارد، خوب کار می‌کند. گرگ استرلینک نویسنده سایت 
Search Engine Land گفته است: «رویکرد گوگل همانند سیاست قدیمی اپل است. اگر به‌دنبال آن هستید تا بهترین تجربه را از یک محصول ارائه کنید، باید خود بر سخت‌افزاری که ساخته می‌شود کنترل داشته باشید و نرم‌افزار آن ‌را نیز خود طراحی کنید. امروز اسمارت‌فون‌های اندرویدی بسیاری را در بازار پیدا می‌کنید، اما به‌واسطه آنکه هماهنگی دقیقی میان مؤلفه‌های آن‌ها وجود ندارد، همواره کاستی‌هایی قابل مشاهده هستند.» 

یک میلیارد کاربر دیگر
پیچای به مشتریانی که گوگل در بازارهای نوظهور آن‌ها را به‌دست خواهد آورد توجه ویژه‌ای دارد. برای این منظور پروژه‌ای به‌نام Next Billion را به‌مرحله اجرا درآورده است. پروژه‌ای که تحقیقات آن در ارتباط با اهداف درازمدتی است که در آینده کلید خواهند خورد. پیچای به‌دنبال آن است تا دسترسی آحاد مردم در سراسر جهان را به فناوری امکان‌پذیر سازد. برای این منظور به کشورها و بازارهایی همچون هند توجه ویژه‌ای دارد. هند به‌دلیل اینکه طیف گسترده‌ای از مصرف‌کنندگان کالاهای دیجیتالی را در خود جای داده است، برای شرکت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در همین راستا، پیچای تلاش کرد تا هات‌اسپات‌های متعددی را در ایستگاه‌‌های قطار هند ایجاد کند و نگرش‌های ویژه‌ای از برنامه‌های کاربردی محبوب همچون یوتیوب که مصرف داده‌های آن‌ها کم است را برای هندی‌ها ارائه کند. این تلاش‌ها از سوی ساکنان هند با استقبال روبه‌رو شد. 
سنگوپتا مدیر پروژه Next Billion گفته است: «مردم هند خوشحال هستند که یک هندی بر بزرگ‌ترین شرکت امریکایی مدیریت می‌کند. آن‌ها خوشحال هستند که پیچای در ارتباط با مردم هند رویکردی متواضعانه دارد.» گوگل در نظر دارد در بازارهای جدیدی که در کشورهای توسعه‌ یافته‌تر به‌وجود می‌آیند، سود بیشتری را از آن خود کند. فیتزپاتریک می‌گوید: «تیم مسئول Google Maps یکی از نخستین تیم‌هایی بودند که به پروژه Next Billion ملحق شدند. این تیم نسخه ویژه‌ای از نقشه‌ها را توسعه داد که قابلیت ذخیره شدن روی اسمارت‌فون‌ها را داشت. همچنین، مناطقی که دسترسی به داده‌های آن‌ها امکان‌پذیر نبود، با یک علامت مثبت روی نقشه نشان داده شد. جالب‌تر آنکه این قابلیت بعدها مورد استفاده رانندگان نیز قرار گرفت. زمانی که آن‌ها به وای‌فای دسترسی نداشتند، برای مسیریابی از این نقشه‌ها استفاده می‌کردند.»

ابتدا طراحی و در ادامه درآمدزایی
آرمان‌گرایی گوگل به شکل‌گیری واقعیت دیگری در ارتباط با کسب‌ و کار این شرکت منجر شده است. گوگل میلیاردها دلار سود از تبلیغات به‌دست می‌آورد. این سود هنگفت به دو بخش پروژه‌های نوبنیان آلفابت و پیش‌برد پروژه‌های گوگل کمک می‌کند. در سه ماهه سوم سال گذشته میلادی، نزدیک به ۹۰ درصد درآمدهای گوگل از تبلیغات بوده است. اگر گوگل بتواند Google Assistant را در قالب مکملی برای ابزار جست‌وجوگر خود آماده کند، این فرصت را به‌دست خواهد آورد تا کسب‌ و کاری مبتنی بر این محصول را به‌وجود آورد که سودآوری هنگفتی را عاید این شرکت کند. البته ساز و کار این رویکرد هنوز به‌درستی مشخص نیست و هیچ‌کس نمی‌داند Assistant که هم‌اکنون در محاوره‌ها مورد استفاده قرار گرفته و ارتباطی با تبلیغات ندارد، چگونه عمل خواهد کرد. 

اگر به‌دنبال آن هستید تا بهترین تجربه را از یک محصول ارائه کنید، باید خود بر سخت‌افزاری که ساخته می‌شود کنترل داشته باشید و نرم‌افزار آن ‌را نیز خود طراحی کنید

محصول دیگری که ممکن است سود هنگفتی را عاید گوگل کند، واحد کلاود این شرکت است که هم‌اکنون دایان گرین مدیریت آن ‌‌را بر عهده دارد. عده‌ای از کارشناسان بر این باور هستند که این واحد اگر به‌خوبی مورد توجه قرار گیرد، قادر است آن‌چنان درآمدزایی را برای گوگل به‌وجود آورد که سودآوری تبلیغاتی گوگل را پشت سر بگذارد. این واحد در نظر دارد مجموعه‌ای از سرویس‌ها را ویژه سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی شرکت‌ها ارائه کند. درست همانند کاری که آمازون هم‌اکنون انجام می‌دهد. گرین می‌گوید: «زمانی که ما این واحد را معرفی کردیم، یک‌ شبه به حوزه‌ای از فناوری اطلاعات وارد شدیم که ارزش آن حداقل یک تریلیون دلار برآورد شده است.» گوگل با اتکا بر تجربیاتی که در حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به‌دست آورده امیدوار است سرویس‌هایی را عرضه کند که بتواند به نیازهای تجاری شرکت‌ها پاسخ دهد. پیچای می‌گوید: «گوگل کلاود پتانسیل بسیار خوبی برای پیشرفت دارد. در حال حاضر، ما حدود ۱ یا ۲ درصد کل بازار را در اختیار داریم.»