موزه ملي علوم و فناوري

چگونه می‌توانیم مغز را به سلاح تمرکز مجهز کنیم

۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

هنگامی که به طور مستمر با مشتریان، کارمندان، نامه‌ها و تماس‌های دریافتی احاطه شوید، به سختی قادر خواهید بود تمرکز خود را حفظ کنید. این عدم تمرکز در بعضی موارد ممکن است باعث اتخاذ تصمیمات اشتباهی شود، رنجش کارمندان شما را به همراه داشته باشد یا بدتر از آن یک فرصت تجاری خوب را از دست شما خارج کند. اما به واسطه چه عاملی این مشکل به وجود می‌آید؟ جواب در عدم شناخت محدودیت‌های مغزی است. 

مطلب پیشنهادی

چگونه مغز خود را دوباره فرمت‌بندی کنیم؟

تغییری راهبردی در تفکرات

کارآفرینان در ابتدا باید با محدودیت‌های مغزی خود آشنا شوند و در ادامه فعالیت‌های خود را بر اساس این محدودیت‌ها برنامه‌ریزی کنند. زمانی که با محدودیت‌های مغزی خود آشنا شوید، در ادامه به دنبال آن خواهید بود از طریق روش‌های موجود عملکرد مغز خود را بهبود بخشیده و در نهایت با تمرکز بیشتری کارهای خود را انجام دهید. تمرکز بیشتر در انجام کارها برابر با افزایش راندمان کاری خواهد بود.

با توجه به آن‌که بسیاری از ما با ابزارهای دیجیتالی مختلفی محاصره شده‌ایم، در نتیجه جای تعجبی ندارد که تمرکز خود را از دست می‌دهیم. دیوید راک از بنیان‌گذاران موسسه NeuroLeadership و نویسنده کتاب “مغز شما در زمان کار” گفته است: «زمانی که دچار عدم تمرکز و به ویژه حواس پرتی می‌شوید، به معنای آن است که آهنگ چیزی به هم خورده است. حواس پرتی یک سیگنال کاملا روشن از سوی مغزتان است که اعلام می‌دارد به من توجه کن، این پیشامد را باید جدی بگیری.»

بسیاری از افراد بر این باور هستند که چندوظیفه‌گی مغز نشان دهنده قدرت خارق‌العاده آن‌ها در انجام امور است. اما دیوید راک می‌گوید: «چند وظیفگی در انجام کارها باعث می‌شود نه تنها به مرور زمان سطح هوش کاهش پیدا کند، بلکه باعث می‌شود سررشته انجام کارها از دست ما خارج شده و در نهایت کنترل انجام کارها را از دست بدهیم.»

انجام چند کار در یک زمان باعث به وجود آمدن یک احساس خوشحالی کاذب می‌شود. به طوری که در شرایط عادی و زمانی که کار خاصی برای انجام دادن ندارید و مشغول تماشای تلویزیون هستید احساس می‌کنید چیزی را گم کرده‌اید و حتما باید در زمان تماشای تلویزیون کار دیگری را انجام دهید. راک می‌گوید: «تنها ۲۰ دقیقه تمرکز مستمر در طول روز انرژی مغزی شما را دوباره باز می‌گرداند.» برای دستیابی به کارایی بالا پیشنهاد می‌کنیم سه مهارت زیر را آزمایش کنید.

در نخستین گام به دنبال انجام کارهایی باشید که نیازمند نبوغ هستند

پژوهش‌های انجام گرفته نشان می‌دهند انسان‌ها به طور ذاتی به دنبال انجام کارهای ساده هستند. اگر شرایط موجود نباشد، در نهایت به دنبال انجام کارهای سخت خواهند رفت. برای آن‌که تمرکز خود را در انجام کارهای مهم بهبود بخشید، سعی کنید به دنبال انجام کارهایی باشید که به نبوغ یا تمرکز بیشتر نیاز دارند. این تکنیک به شما کمک می‌کند در آینده با قدرت بیشتری قادر باشید کارهای سخت را انجام دهید.

برای زمان خود ارزش قائل شوید

دیوید راک در این ارتباط پژوهشی انجام داده و هزاران داوطلب را مورد آزمایش قرار داده است. ماحصل این پژوهش‌ها به او نشان دادند که بسیاری از انسان‌ها به طور میانگین تنها شش ساعت در هفته در تمرکز کامل قرار دارند. او می‌گوید باید بدانید در این مدت زمان مشغول انجام چه کاری بوده‌اید که کاملا متمرکز شده‌اید. او می‌گوید، به طور معمول مردم در اوایل روز یا در نیمه‌های شب تمرکز کامل دارند. همچنین نزدیک به ۹۰ درصد از مردم زمانی که از محیط کاری خود خارج می‌شوند، بهتر می‌توانند فکر کنند. در نتیجه باید به این نکته توجه داشته باشید در چه مکان‌ها و چه زمان‌هایی تمرکز کامل دارید و در ادامه به سراغ انجام کارهای سخت بروید.

مغز هم به ورزش کردن نیاز دارد

پژوهش‌ها نشان می‌دهند مغز به خوبی قادر است خود را با شرایط مختلف هماهنگ سازد، در نتیجه افرادی که به چندوظیفه‌گی علاقه‌دارند، به سرعت به این موضوع عادت می‌کنند؛ اما همان‌گونه که اشاره کردیم این رویکرد باعث از دست رفتن تمرکز شده و در نهایت حواس پرتی را به دنبال خواهد داشت. این عدم تمرکز زمانی که حالت ماندگار پیدا کند، باعث خواهد شد تا افراد از عبارت آشنای “فراموش کردم” استفاده کنند. این افراد به مغز خود یاد داده‌اند که روی موضوعات تمرکز نکند. اما زمانی که یاد بگیریم تنها یک کار مشخص را انجام دهیم به طور ناخواسته روی مهارت تمرکز کردن کار کرده‌ایم. راک می‌گوید درست به همان شکلی که ورزش کردن را در روزهای اولیه با زمان کم آغاز می‌کنید، برای تمرین تمرکز مغزی نیز بهتر است با روزی ۵ دقیقه تمرکز کردن کار خود را آغاز کرده و به مرور زمان وقت بیشتری را برای تمرکز کردن اختصاص دهید.